"Jag hade tänkt bli fotograf, men det enda jobb jag kunde hitta var som fastighetsfotograf för tidningen The Argus. Det enda jag skulle göra var att hålla kameran över muren, och bara du fick med poolen och huset på bilden så hade du gjort ditt. När våldet bröt ut i Crossroads 1986 avslutade jag husfotograferandet illa kvickt, körde iväg in i townships-området och tänkte: ‘Okej, det här är betydligt mer intressant.’ Jag hade ingen aning om vad jag höll på med – jag bara körde in, stannade bilen, klev ur och tog bilder, och Argus använde dem samma kväll. När jag kom tillbaka hem hörde jag att BBC:s kameraman George D'Arth hade blivit ihjälslagen medan han rapporterade om våldet i Crossroads, så det var ju en liten påminnelse om hur tufft läget egentligen var. Men det blev en vändpunkt för mig; jag begrep att det var mycket som pågick som jag var intresserad av att fotografera.”